אלימות בצבא – יש מה לעשות

אלימות בצבא - יש מה לעשות
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

השירות הצבאי כרוך בלא מעט אתגרים, הצבא מהווה כור היתוך חשוב בחברה הישראלית והחיילים נפגשים לפעמים בפעם הראשונה עם חיילים מאוכלוסיות שונות. במהלך השירות הצבאי החיילים נמצאים לעיתים בלחץ רב, עליהם להישמע להוראות של המפקדים, לציית לפקודות ולהתמודד עם אתגרים לא מוכרים. לכן, יש לא מעט בעיות של אלימות בצבא מצד מפקדים וחיילים אחרים, צה"ל מתייחס לעבירות האלימות בחומרה, לכן אם אתם סובלים מאלימות ו/או מהתעללות בצבא מומלץ לפנות לייעוץ ולייצוג משפטי על ידי עורך דין מיומן ומנוסה לענייני צבא.

עבירת התעללות בצבא – מידע כללי

עבירות אלימות בצבא מטופלות בחומרה על ידי הגורמים האחראים לכך בצה"ל, אחת מעבירות האלימות השכיחות בשירות הצבאי היא תופעת ההתעללות. כדאי לדעת כי סעיף 65 לחוק השיפוט הצבאי קובע ומגדיר מהי התעללות ואוסר על התנהגות זו. החוק קובע 3 דרגות חומרה של עבירת התעללות בצבא:

חייל המכה חייל בדרגה נמוכה ממנו או חייל המכה אדם הנמצא במשמורת שהחייל אחראי עליה או חייל המתעלל בדרך אחרת – דינו מאסר עד 3 שנים.
חייל המתעלל בחייל אחר, החוק קובע שדינו של החייל המתעלל יהיה מאסר עד שנתיים.
עבירת התעללות בנסיבות מחמירות, החייל המתעלל צפוי לעונש חמור ולמאסר לתקופה של עד 7 שנים.

חשוב לציין כי חומרת הענישה בצה"ל מושפעת באופן ישיר מחומרת מקרה האלימות או עבירת ההתעללות. בנוסף, אלימות בצבא אינה רק פיזית אלא יכולה להיות גם מילולית ולבוא לידי ביטוי באיומים שונים, בעלבונות וכדומה.

מה נחשב לעבירת התעללות בצבא?

תיקון 23 לחוק השיפוט הצבאי, תשנ"ג-1993, קובע שיש שלוש דרגות התעללות בצבא. חייל המכה חייל בדרגה נמוכה, חייל המתעלל בחיי אחר, וחייל המבצע עבירת התעללות בנסיבות חמורות. יש מקרים בהם התביעה הצבאית מייחסת לחשוד בהתעללות עבירה קלה בהרבה כמו התנהגות לא הולמת. לכן, לחייל העובר התעללות בצבא על ידי אחד ממפקדיו או על ידי אחד מחבריו ליחידה או מאזרח עובד צה"ל, רשאי לקבל ייעוץ משפטי פרטי כדי לשמור על זכויותיו ולמצות את הדין נגד מי שהתעלל בו, ובהתאם למקרה לקבל פיצוי הולם.

כמו כן, החוק מגדיר את המצבים הבאים כמקרי התעללות:

  • מקרים המעורבים באכזריות, ביזוי, השפלה והטלה אימה על הקורבן.
  • התעללות הנובעת מפערי כוחות לצורך הטלת מרות.
  • אלימות שבוצעה במרחב הציבורי וכוללת שימוש באמצעים נוספים ולא רק בידיים.

מה צריך לעשות חייל החווה אלימות או התעללות בצבא?

לכל חייל המשרת בצה"ל יש זכויות ועליו להכירן. אם החייל חווה אלימות או התעללות באפשרותו לפנות למפקד הישיר ולהתלונן על כך. כדאי לדעת כי מפקדים רבים מנסים לטשטש את מקרי האלימות ביחידה והם עלולים להסתפק בדין משמעתי קל. לכן, מומלץ לחייל החווה אלימות או התעללות לפנות לייעוץ הניתן על ידי עורך דין לענייני צבא. עורך הדין המנוסה יסייע לחייל הנפגע לקבל ייצוג משפטי ברמה גבוהה, לשמור על האינטרסים שלו והוא ילווה את החייל בחקירות ובמשפט הצבאי.