האם העלמת מס היא עבירה פלילית

האם העלמת מס היא עבירה פלילית
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

בשנים האחרונות נראה שרשות המיסים מגייסת משאבים רבים בחיפוש אחר עברייני מס שביצעו העלמת מס. אי דיווח על הכנסות או דיווח חלקי ומוטעה על הכנסות על מנת להתחמק מנטל המס, נחשב לעבירה פלילית ולמעשה, בית המשפט העליון קבע כי עבירות מס אינן שונות מעבירות מרמה וגניבה אחרות.

השתמטות ממס יכולה להיעשות בדרכים מתשלום במזומן על מנת לא לשלם מס דרך הפקת חשבונית בסכום ששונה מסכום הכסף שהתקבל בעבור העסקה.

העלמת מס נחשבת לבעיה מוסרית שמשפיעה על האוכלוסייה כולה, כאשר מי שמתחמק מתשלום המס למעשה אינו שותף בנטל המיסים ולכן העלמת מס פוגעת בקופה הציבורית וביציבות הפיננסית של המדינה ויש לה השפעה על כל תושב ועל כלל התושבים ביחד.

במדינת ישראל בה פועלים חוקי מס יש לציית לחוקים ומי שעובר על חוקי המס ונתפס בהעלמת מס עשוי לשלם ביוקר. רשות המיסים מפעילה גם את קו הצדק – קו פתוח שמטרתו לאסוף מידע ותלונות על העלמת מס ולשלוח חוקרי מס בעקבות החשודים על מנת להבין אם הם אכן משתמטים ממס וכמו כן, התהדקה הבקרה על הדוחות הכספיים.

איך גילוי מרצון יכול לחלץ אתכם מהבלגן?

העלמת מס שבוצעה במזיד היא עבירה פלילית ויכולה להסתיים בריצוי מאסר בפועל ובקנס כבד וכמובן, תיק פלילי. במקרה ואתם מואשמים בעבירת מס חשוב מאוד לפנות לעו"ד המתמחה במיסים שיוכל לייצג אתכם בהליך המשפטי המסועף כאשר המטרה היא להיחלץ מתיק פלילי.

כמובן שמומלץ תמיד להקדים תרופה למכה ובמידה ולא בוצעה עבירת מס מהותית אלא טכנית והוגשה מראש בקשה לגילוי מרצון, ניתן לתקן את הדיווח ולקבל התחייבות מרשות המיסים שלא יינקטו נגדכם הליכים פליליים. נוהל גילוי מרצון מוצע במספר מסלולים: המסלול הסטנדרטי, מסלול אנונימי בו הבקשה אנונימית אך צריכה להיות חתומה על ידי בא כוח המבקש ומסלול מקוצר שאפשרי אך ורק רק למי שסך ההון הנכלל בבקשתו אינו עולה על 2 מיליון שקלים וההכנסה החייבת נובעת ממנו אינה עולה על 0.5 מיליון שקלים בשנת דיווח.

בעת הגשת בקשת גילוי מרצון חשוב להיוועץ עם עו"ד המתמחה בענייני מס בקיא בתחום ובעל ניסיון בפעילות מול רשות המיסים, שידע לכוון אתכם נכון בניסוח הבקשה, הגשת הטפסים הרלבנטיים כך שתוכלו אולי להשיג הסדר נוח של תשלום הקנס ויעלה הסיכוי לכך שבקשתכם אכן תתקבל.

זהו את העבירה – עבירת מס טכנית או מהותית?

על מנת להבין מהי חומרת עבירה כמו העלמת מס יש לדעת שנהוג להבחין בין שני סוגים מרכזיים של עבירות מס: עבירות מהותיות ועבירות טכניות. עבירת מס טכנית היא עבירה שהתרחשה בתום לב וללא כוונת זדון, כמו למשל, כשנשכחה חשבונית או חלה טעות אנוש בכתיבת הדוח ואילו עבירת מס מהותית היא עבירה שנעשתה בזדון מתוך כוונה להשתמט מנטל המס. היות ואופיין של העבירות שונה הרי שגם העונש על העבירות משתנה לפי סוג העבירה.
בעבירת מס טכנית העונש צפוי לנוע מקנס כספי ועד מאסר של עד שנתיים כאשר לרוב תינתן לנאשם אפשרות להמיר את העבירה לקנס מנהלי. דהיינו: להימנע מרישום פלילי, לשלם קנס כספי ולסגור את העניין מול רשות המס בעוד בעבירה מהותית, החוק מגדיר את העבריין כמי שביצע את העבירה במזיד בכוונה להתחמק ממס או לעזור לאדם אחר להתחמק ממס והדין יכול להגיע עד מאסר של שבע שנים כולל קנס והאישום הוא פלילי.

זכרו שהעלמת מס היא עבירה פלילית. אל תתפשרו בבחירת עו"ד מנוסה שיוכל לקחת אתכם יד ביד בהתנהלות מקצועית מול רשות המיסים והתמודדות עם כתב אישום וייצוג בתהליכים המורכבים.