חשיבותו של עורך הדין הצבאי בהיבט הפלילי

חשיבותו של עורך הדין הצבאי בהיבט הפלילי
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

כל מי ששירת את המדינה וודאי יודע, בין אם כידע כללי ובין אם מתוך ניסיון אישי, כי לצבא ישנה מערכת משפטית נפרדת מזו האזרחית. ההפרדה זו הינה כמעט ומוחלטת ונוגעת הן בעבירות אזרחיות והן בעבירות פליליות.
אם כן, מדוע חיילים רבים עושים מאמצים כבירים כדי לקבל ייצוג מטעם עורך דין אזרחי בעל מומחיות בדין הצבאי?

כי תיק פלילי צבאי נשאר באזרחות

אמנם ההפרדה בין מערכות השיפוט קיימת, אך קיומו של תיק פלילי על כל המשתמע מכך, עלול ואכן משפיע באופן וודאי ועמוק על עתידו המקצועי של החייל, שנים רבות וממושכות ממועד תום שירותו.

עבר פלילי עלול להשליך על קריירה בענף המשפטים, משרות ציבוריות, קבלה למוסדות לימוד ועוד. על כן, שכירת שירותיו של עורך דין צבאי איננה רק נועדה להפחית את חומרת הענישה מתוך ההיבט הצבאי, כי אם למנוע את היתכנותו של רבב באשר לעברו של החייל.

את מחיקתו של עבר פלילי ניתן אמנם לבצע בכפוף להליכים משפטיים הקבועים בחוק, אך מדובר בהליך ממושך ומאתגר שלא פעם מערים קשיים על האדם שהורשע. ההמלצה הגורפת היא, להימנע ככל הניתן מחומרת הענישה וכך להפחית באופן משמעותי את השלכותיה.

באילו מקרים נזדקק לעורך דין צבאי?

וודאי שעל עבירות משמעת קלות אין כל צורך בייצוג משפטי. התרשלות בהופעת החייל, שבירת שמירה או כל עבירת משמעת אחרת, יכולה להתנהל באופן עצמאי על-ידי החייל תוך ספיגת עונשים משמעתיים כאלו ואחרים.

חומרת המצב עולה כאשר מדובר ברישום פלילי אשר עלול להותיר כתם על עתידו של החייל. עבירות אלו כוללות חשד להטרדה מינית, אונס, עבירות סמים, חבלה, פגיעה גופנית, פגיעה ברכוש, גניבות, סחר בברזל ועוד.

חשוב להבין כי מערכת המשפט הצבאית נחשבת למחמירה ונוקשה יותר באשר למקבילתה האזרחית. עורך דין צבאי יפעל כדי להפיל את ההאשמות ולהטיל ספק בחשדות, וזאת כמובן בהתאם לנסיבות הקיימות בכל תיק ותיק.

האם כל עורך פלילי יכול לשמש במערכת הצבאית?

ההליך הפלילי שונה מן ההליך האזרחי. על כן, לא כל עורך דין פלילי יכול לשמש את המערכת הצבאית. גם עורכי דין מפורסמים וידועים באשר לרזומה והוותק שהם מביאים עמם, מנועים מלייצג חיילים לאור הצורך בהכשרה ייחודית למערכת המשפט הצבאית.

על עורך הדין להיות בקיא בהתנהלותו אל מול גורמי האכיפה הצבאיים השונים ובראשם המשטרה הצבאית החוקרת אשר פועלת כגוף המשטרתי לאיסוף ראיות והגשת כתבי אישום, הפרקליטות הצבאית אשר מטרתה לטפל בכתב האישום ולהחליט על הבאתו של החייל לדין ובתי הדין הצבאיים האמונים על ההליך השיפוטי ומתן ההכרעה באשר לגזר דינו של החייל.