ייצוג משפטי להטרדה מינית בצבא

ייצוג משפטי להטרדה מינית בצבא
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

בזמן השירות הצבאי מתגייסים הצעירים לצה"ל ובמהלכו נהפכים לחיילים וחיילות, וקוראים לא מעט מקרים חיילת או חיילים יחושו בהפרת הפקודה של השילוב הראוי, יחושו הטרדה מינית בסיטואציה כזו או אחרת ואף על פי קיומו של החוק למניעת הטרדות מיניות, תשנ"ח – 1998 הרואה בצורך ליצירת נורמה התנהגותית חדשה ומכבדת את כבוד האדם.

מהי הטרדה מינית בצבא

לצערנו, הטרדות מיניות בצבא הן מוכרות ושכיחות בשל התנאים הקיימים במסגרת הצבאית, יחסי מרות ושליטה של מפקדים לבין החיילים, תנאים ביחידה סגורה, ניצול לטובה אישית עשויות להיות הסיבות להטרדה מינית במסגרת השירות הצבאי. על פי פקודת המטכ"ל – איסור פגיעה על רקע מיני, הצבא מחויב לטפל במקרים של אונס וניסיונות אונס, תקיפות והטרדות מיניות, השפלה על רקע מיני. התנהגויות נוספות אשר נכנסות בהגדרה להטרדה מינית בצבא על פי החוק הן סחיטה מינית באיומים, מעשים מגונים או ניסיון במעשים מגונים הנעשים לשם גירוי, ביזוי או סיפוק מיני ללא הסכמה מן הצד השני. כמו כן, גם הצעות אשר חוזרות ומתמקדות במיניותו של האדם כשהוא הראה שאינו מעונין בכך, הטרדה מילולית והתייחסות משפילה, בוטה או משפילה למינו או מיניותו של האדם והתנכלות מבזה שמקורה בהטרדה המינית, בניצול המרות בשביל קבלת מין.

כיצד מתנהלים בתביעה בגין הטרדה מינית בצבא

חיילים העוברים הטרדה מינית נדרשים להתלונן בפני מפקדם הראשי או בפנייה אל מרכז התמודדות ותמיכה לנפגעי הטרדות ותקיפות מיניות. ניתן גם לפנות לקצין בריאות הנפש המסייע להפניה לגורמים מתאימים אשר מעניקים סיוע לנפגעי תקיפות והטרדות מיניות. אולם, במקרים בהם נגרמת נכות נפשית לחיילים שהוטרדו מינית בזמן שירותם הצבאי ניתן להגיש תביעה נגיד משרד הביטחון בבקשה להכירם כנכי צהל או להגיש תביעת פיצויים כנגד התוקף אך עליהם להוכיח את הנזקים הגופניים או הנפשיים שלהם יש השלכות לטווח הארוך ונגרמו בעקבות ההטרדה המינית להוכיח את הקשר הסיבתי בין השניים, בין הנזקים הגופניים והנפשיים לבין האירוע.

הדין בביצוע העבירה בהטרדה מינית במהלך השירות הצבאי

מאחר והטרדה מינית בצבא נחשבת בין העבירות החמורות ביותר אשר בגינה עבירה פלילית לכל דבר, ישנה אפשרות להעמיד את הנאשם בהטרדה מינית במהלך השירות ולהגיש תביעות נגד משרד הביטחון. במקרה ומדובר בהרשעה בגין הטרדה מינית לאנשי קבע – דין משמעתי העשוי לגרור אחריו השעיה, הדחה או שחרור משירותי הצבאי והקבע, דבר שיגרום לפגיעה בזכויותיו ובשכר שלו. אך יחד עם זאת, גם משרת צבאי הנתבע הסובל מהטרדה מינית בזמן שירותו הצבאי רשאי להגיש אף הוא תביעה המאפשרת לו לקבל פיצויים וזכאות לעזרה נוספת.

ייצוג משפטי בגין תביעה כנגד משרד הביטחון לקבל פיצויים או קצבה

הטרדה מינית מהווה נזק נפשי קשה מאוד לקורבן גם במסגרת הצבאית, שכן ההשלכות עשויות להתבטא בנזקים נפשיים משמעותיים לטווח הארוך. לכן, כל מי שנפגע הטרדה מינית רשאי להגיש תביעה נגד משרד הביטחון, וכדאי מאוד להיעזר בייצוג משפטי בעזרתו של עורך דין פלילי המומחה בדיני צבא והליכים המשפט הצבאיים בהגשת תביעה כנגד משרד הביטחון להכרה בו בתור נכה צהל, כנפגע במהלך השירות הצבאי כתוצאה מהטרדה מינית שחווה, דבר המקנה לכם פיצויים או קצבה, תגמולים חודשיים וזכויות וזכאויות נוספות. עורך דין פלילי ידע לייעץ וללוות את הנפגע בליווי משפטי לאורך כל התהליך ולקבל תוצאות מטיבות עם נפגעי הטרדות מיניות במהלך השירות הצבאי וקבלת הזכויות, הפיצויים המגיעים לכם.