כיצד תגנו על עצמכם מעבירות פליליות של עובדים?

כיצד תגנו על עצמכם מעבירות פליליות של עובדים?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

העובד ביצע עבירה פלילית – איפה זה שם אתכם?

כמעסיקים אתם עלולים להתמודד עם עבירות שונות של העובדים שלכם. מה נחשב לעבירה פלילית מבחינת החוק וכיצד עליכם לטפל בעבירות אלו?

חברות וארגונים רבים עלולים להיפגע מעבירות פליליות של העובדים אותם הם מעסיקים. עבירה פלילית מוגדרת לפי חוק העונשין ולפי שורה של חיקוקים נוספים כעבירה המבוצעת כלפי אדם או ארגון שפוגעת בסדר החברתי, בגוף ובנפש. בין העבירות פליליות העלולות להתבצע במסגרת מקום העבודה ניתן למנות גניבה, פריצה למחשב (ראו עוד אודות סייבר), סחיטה באיומים, הטרדות מיניות, פגיעה ברכוש המשרד, הונאה, תקיפה, עבירות זיוף ועוד.

כיצד מטפלים בעבירה פלילית?

אם אתם חושדים שהעובד שלכם ביצע עבירה פלילית במקום העבודה, תוכלו להגיש נגדו תלונה במשטרת ישראל. המשטרה תחקור את העובד לגבי החשדות האלו ובמידה ותמצא ראיות נגדו, יפתח הליך פלילי נגד העובד בבית המשפט והוא יאלץ לשכור עורך דין פלילי. העונשים על עבירות פליליות משתנות בהתאם לסוג העבירה שבוצעה, ועשויים להתבטא בין השאר באזהרות, מעצר בית, קנסות כספיים, מאסר על תנאי ומאסר בפועל. מעסיקים רבים בוחרים לפטר את העובד שלהם שביצע עבירות פליליות מבלי להעניק לו את הזכויות הסוציאליות שהיה זכאי להם לולא ביצע את העבירה. העובד הטוען לחפותו, עשוי להגיש תביעה נגד המעסיק אשר תוכרע בבית הדין לעבודה.

הגנה בבית הדין לעבודה

בית הדין לעבודה מוסמך לרכז סכסוכי עבודה שונים, ביניהן תביעות הנוגעות ליחסים שבין העובד למעסיק. במידה והחלטתם לפטר את העובד שביצע עבירה פלילית באופן מידיי וללא תשלום פיצויי פיטורים, שכר עבודה וזכויות סוציאליות אחרות, ייתכן והעובד יגיש נגדכם תביעה בבית דין לדיני עבודה. במקרה כזה, תוכלו להגן על עצמכם באמצעות עורך דין לדיני עבודה. תפקידו של עורך דין לדיני עבודה הוא בין היתר ייצוג מעסיקים. עורך הדין ייגן עליכם מול תביעות של עובדים ויבחן את התיק שלכם ואת הסוגיות המשפטיות העולות מתוך העבירה הפלילית שהעובד שלכם ביצע. חשוב מאוד לבחור בעורך דין שקיבל המלצות ובעל ניסיון רב, על מנת לקבל ממנו את ההגנה המשפטית הטובה ביותר.