עבירות פליליות על חוקי עבודה

עבירות פליליות על חוקי עבודה
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

במידה ומעסיק עובר על חוקי העבודה במדינת ישראל, הוא חשוף לסנקציות כלכליות, רישום פלילי ובמקרים חמורים אף לעונש מאסר. למעשה, דיני העבודה עושים סדר בכל הקשור למערכת היחסים שצריכה להיות בין העובד לבין המעסיק והם כוללים דינים וחוקים הקשורים לנושאים כמו, הסדרת שעות עבודה, תנאי עבודה, תנאי שכר וכו'. כל הדבר הזה אינו שייך אך ורק למשפט האזרחי, אלא גם למשפט הפלילי, שכן במידה והמעסיק עובר על החוק, הדבר נחשב כעבירה פלילית לכל דבר.

אכיפת חוקי העבודה במישור הפלילי

מרבית התביעות המוגשות לבתי המשפט משתייכות למשפט האזרחי, מה שכן, ניתן ציין כל מיני תחומים שעבירה עליהם יכולה לגרור בקלות סנקציות פליליות. לדוגמה, במידה והמעסיק עובר על החוקים האלה, הוא למעשה מבצע עבירה פלילית. בין החוקים ניתן למצוא את אלה:

חוק שכר מינימום, חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, חוק עובדים זרים, חוק עבודת הנוער, חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק דמי מחלה, חוק הודעה מוקדמת לפיטורים, חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם, חוק עבודת נשים, חוק הגנת השכר וכו'.

במידה ומופרים החוקים המוזכרים לעיל, יתנהל תיק פלילי כנגד המעסיק. זה כולל: חקירת המעסיק באזהרה, החלטה אם כן להגיש נגדו כתב אישום ולהעמידו לדין ולבסוף, סגירת התיק על פי הנהוג. האכיפה הפלילית כוללת חקירה שמבצע משרד העבודה, הרווחה וכמו כן המשרד לשירותים חברתיים. במסגרת אותה חקירה, ייכתב כתב אישום כנגד המעסיק. אם זה יורשע, הוא עשוי לקבל עונש כלכלי גדול מאוד וכמו כן במקרים קיצוניים יותר, עונש מאסר. במידת הצורך, אפשר גם להעביר את התיק הפלילי לידי המשטרה.

ייצוג בהתמודדות עם הליכים פליליים

במידה ונפתח הליך פלילי כנגד המעסיק, הדבר עשוי לפגוע במוניטין שלו, להשאיר רישום פלילי וכמו כן לחשוף אותו לעונשים כבדים. על כן, על מנת למזער את הפגיעה בעסק ובכלל במעסיק, מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בתחום הפלילי וכמו כן להיעזר בעו"ד דיני עבודה.

עו"ד פלילי יכול להסביר בפשטות למעסיק, מה צפוי לו וכמו כן במידת הצורך, הוא עשוי לגבש כתב הגנה חזק, לזמן את העדים המתאימים, להכין את המעסיק לחקירות והדיונים ובמידת הצורך, גם לדאוג לסגירת התיק הפלילי בעילה המתאימה.

איך בוחרים עו"ד פלילי לייצוג משפטי?

כמו בכל בחירה של עו"ד, חשוב מאוד לבדוק שאכן יש התמחות במשפט פלילי. מעבר לכך, יש לבדוק כמה שנות ניסיון יש לעורך הדין בתחום והאם יש עליו המלצות. עו"ד פלילי שהינו מקצועי, יפעל במסירות על מנת להגן על זכויות המעסיק. בארץ פועלים המון עורכי דין המתעסקים בתחום הפלילי. נסו לקבל ייעוץ ללא התחייבות לגבי התיק הפלילי שלכם ובחרו בעו"ד שנראה לכם הכי מתאים וכל זאת בהתאם גם להתייחסות לפרמטרים שהוזכרו לעיל (התמחות, ניסיון, המלצות).