האם אונס בת הזוג הנשואה הוא עילה לגירושין?

האם אונס בת הזוג הנשואה הוא עילה לגירושין?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

האם עבירת מין המבוצעת על ידי בעל כנגד אשתו נחשבת כעבירה פלילית? תלוי מתי שואלים. בדומה לתחומים רבים, השינויים במעמד האישה עם השנים, השפיעו בצורה מהותית על יחסו של המחוקק לזכויותיה של האישה ולקניינה על גופה. לו הייתה שאלה זו נשאלת במהלך המאה ה-18 התשובה הייתה שונה לחלוטין מהיום שכן בשנת 1973 פורסמה טענת המשפטן סר מת'יו היל כנגד האפשרות של אונס הבוצע על ידי בעל כאשר הקורבן היא אשתו, לדברי היל: "מעצם ההסכמה ההדדית וחוזה הנישואים מסרה עצמה האישה לבעלה בעניין זה ואין היא יכולה לסגת בהסכמתה". במאמר זה נסקור את דעת המחוקק לאורך השנים בנושא זה והאם הוא מהווה עילה לגירושין?

דעת המשפט העברי

גם בשפה העברית עצמה אנו רואים את היחס בין הגבר לאישה. המילה "בעל" משמשת גם על מנת לציין קניין וגם על מנת לציין את הפעולה המבוצעת – "בעילה". עם זאת, הרמב"ם מציין במפורש "אף על פי שאשתו מותרת לו תמיד, ראוי לתלמיד חכמים שינהיג עצמו בקדושה…ולא יאנוס אותה והיא אינה רוצה, אלא ברצון שניהם ובשמחתם".

העובדה כי נאמר ש"אשתו מותרת לו תמיד" מעידה על הגישה שהייתה נהוגה באותה תקופה הרואה את האשה כחפץ או כקניין של הבעל. אחד הגורמים המחזקים גישה זו בתקופות קודמות וכן בחלק מהתרבויות היא העובדה כי חלק מהבעלים שלמו "מוהר" – תשלום בכסף, בהמות או רכוש אחר למשפחת האשה על מנת "לזכות" בה כאשה. עם זאת גישת חז"ל המאוחרת יותר (במיוחד הרמב"ם) לאחר מכן מדגישה כי האשה אינה מהווה רכושו של הבעל ואם אינה חפצה בקיום יחסים אין לחייב אותה.

חוק העונשין

במשפט הישראלי, המבוסס על המשפט העברי והמשפט האנגלי אנו יכולים לראות פסיקות המבוססות על חוק העונשין שנחקק בשנת 1977. בשנת 2014, רק לפני מספר שנים, חתמו מדינות אירופה על אמנה למניעה ומאבק באלימות נגד נשים ובה הוסכם כי מעשים מיניים שלא בהסכמה שבוצעו במסגרת הנישואין יוגדרו אף הם כבלתי חוקיים. אמנה זו נכנסה לתוקף בחודש אוגוסט שבאותה שנה.

מה החוק אומר בארה"ב?

מעניין לבחון את החוק האמריקאי בתחום זה. חשוב לזכור כי בעוד בישראל כיהנה אישה כראש ממשלה בין השנים 1969-1974 בארה"ב נשים עדיין נלחמו ברחובות על זכויותיהן. נשים קיבלו את הזכות להצביע ולבחור מועמדים לממשל האמריקאי רק בשנת 1920. לכן לא מפתיע לגלות כי המקרה הראשון שבו הועמד בעל לדין על אונס אשתו (כאשר חזר מעבודתו בפאב שתוי) התרחש רק בשנת 1979¹.
מאז, תנועות פמיניסטיות העלו על סדר יום את הנושא וקידמו את האמנה בין המדינות המעודדת חקיקה כנגד אונס של אשה נשואה.

האם אונס במסגרת הנישואין נחשב עילה לגט?

נחזור לשאלה נשוא המאמר – האם אונס בת הזוג מהווה עילה לגירושין? בהתייחס לנושא זה בתי הדין הרבניים והאזרחיים אינם מתייחסים לעבירת האינוס בנפרד מהעובדה כי מדובר בתקיפה פיזית. נשים שעברו תקיפה זו ומעוניינות בגט יכולות להגיש תביעת גירושין בשל העובדה כי הן זכאיות ל"מדור בטוח" ובכללו סביבה שאין בה סכנה של אינוס או אלימות פיזית. במקרה כזה מומלץ להיוועץ עם עורך דין גירושין ולברר את זכויותיכן.

¹ https://time.com/3975175/spousal-rape-case-history/