עונש על שימוש עצמי בסמים – האם בית המשפט מקל בעונש?

עונש על שימוש עצמי בסמים – האם בית המשפט מקל בעונש?
עורכת דין איזבל פוקס ואזנה

תוכן עניינים

פקודת הסמים המסוכנים (נוסח חדש) תשל"ג – 1973 מגדירה את האיסור בשימוש ואחזקת סם – סעיף 7 לפקודה. הפקודה מסייגת החזקה המיועדת לשימוש וצריכה עצמית, כך שהעונש בצידה מקל על הנאשם, עד 3 שנות מאסר בפועל. לעומת זאת, באפריל 2019, נכנס לתוקפו אשר זכה לכינוי "אי הפללה באחריות" ו-"חוק הקנסות", אשר גרם לשינוי במדיניות של עונש על שימוש עצמי בסמים. למעשה עד לפני התיקון החדש לחוק שימוש עצמי בסמים,  והכוונה היא יותר לשימוש בקנאביס, היה צפוי לו, פתיחת תיק פלילי במשטרה, כך שבמקרים רבים, היה מגיע עד לידי הגשת כתב אישום וניהול הליך פלילי.

לאחר כניסת התיקון לתוקפו, אם אדם בגיר נתפס, כאשר הוא משתמש בסמים לצריכה עצמית,  אם בפעם הראשונה או השנייה, עונש על שימוש עצמי בסמים, במקרה זה, יהיה קנס מנהלי בלבד.ישנם רבים, אשר סבורים, כי מי שמחזיק בסמים למטרת צריכה עצמית, לא עובר עבירה פלילית. הנחה זו היא טעות ביסודה, היות ואחזקה של סמים לשימוש עצמי, מהווים עבירה ובמקרים אלה, העונש יהיה מקל וזאת רואים בסייפא של סעיף 7 לפקודת הסמים.

האם ביהמ"ש נוהג להקל בעונשו של מי שהשתמש בסמים למטרת צריכה עצמית?

למרות שהמחוקק מקציב עונשים חמורים על שימוש בסמים לצריכה עצמית, כאשר עונש על שימוש עצמי בסמים, עשוי להגיע ל-3 שנות מאסר, ביהמ"ש, נוהג להקל בעונש של מי שמשתמש בסמים לצריכה עצמית בלבד. ההיגיון הוא, להחמיר בעונשם של מי שעוסק בסחר בסמים ולהקל בעונשו של מי שמשתמש בסמים למטרת צריכה עצמית. מי שעשה שימוש עצמי בסמים, במקרים רבים, לא יוגש כתב אישום ולכן העונש יהיה קטן. ביהמ"ש עשוי להסתפק בקנס מנהלי וימנע מלגזור על הנאשם מאסר בפועל, או מאסר על תנאי.

יש לציין, כי מי שמחזיק בכמות של סם, המופקת מצמח הקנאביס כאשר באמתחתו 15  גרם, ייחשב כמי שמחזיק בסם לשימוש עצמי. מי שמחזיק כמות של 0.2 גרם של סם מסוג קוקאין, ייחשב כמי שמחזיק את הסם לצריכתו העצמית.  ההנחיות של  היועמ"ש, הן: מי שאין לו עבר פלילי ומעולם לא נחקר במשטרה, או שמעולם לא ביצע עבירה וזוהי העבירה הראשונה שמיוחסת לו לצריכה עצמית של סמים, התביעה תשקול להימנע מכתב אישום כנגדו.

שיתוף פעולה של הנאשם ושיקומו

יש לציין, כי במידה והנאשם יידרש לפגוש קצין מבחן, אשר יבחן את הרקע שלו לשימוש עצמי בסמים ונכונותו של הנאשם לעבור הליך טיפולי, למניעה בשימוש בסמים, יש לדעת, כי הליך זה מלווה בבדיקות שתן, אשר בודקות אם הנאשם משתמש עדיין בסמים. 

המשמעות של טיפול באמצעות קצין מבחן למבוגרים, היא מניעת נזק שצפוי לנאשם כאשר הוא עומד בפני הליך פלילי. המדיניות של המחוקק היא, הימנעות משימוש בסמים לצריכה עצמית וכן, התפתחות תעסוקתית וכלכלית, אשר גוברות על אינטרס הענישה.

רישום פלילי בעבירות סמים

במידה והורשעתם בעבירת סמים, גם אם לא קיבלתם עונש של שימוש עצמי בסמים, ייפתח נגדכם רישום פלילי במשטרה (ר"פ). הרשעה העבירה פלילית, גוררת רישום אוטומטי בגיליון הפלילי של המשטרה וקשה יהיה למנוע זאת. כולנו יודעים, כי רישום פלילי אינן דבר נעים, אך ע"פ החוק, הרבה גופים אינם מורשים לאלץ אנשים לחשוף את רישומם הפלילי, אך יחד עם זאת, קיימים גופים כגון עבודות שקשורות למשרדי הממשלה כגון משרד הביטחון וגופים ממשלתיים נוספים, אשר יכולים לעקוף חוק זה ומבקשים הוכחה על עבר נקי. דבר זה, ימנע ממי שיש לו רישום פלילי להתקבל למקומות עבודה מסוג זה.

במידה והואשמתם בעבירת אחזקת סמים לשימוש עצמי בלבד, ניתן יהיה להסתייע בשירותיו של עו"ד פלילי, על מנת שניתן יהיה גם להקל בעונש וגם למחוק את הרישום הפלילי, כך שניתן יהיה להתקבל לעבודה ולהמשיך בחיים ללא מכשולים בדרך. יש לקבל המלצות לגבי עו"ד פלילי המתמחה בעבירות סמים, כך שיוכל להקל על העונש ולסייע במחיקת הרישום הפלילי.